Zo maken wij onze lesmethodes nóg toegankelijker!

Goed lesmateriaal moet voor iedereen toegankelijk zijn, of je nu slechtziend, doof of blind bent. Bij Vodix zetten we ons in om al ons lesmateriaal voor iedereen toegankelijk te maken en te houden. Veel aanpassingen die wij daarvoor aan onze methodes doen vinden achter de schermen plaats, zoals het gebruik van duidelijke koppen, het correct gebruik van lijsten, en ervoor zorgen dat tekst echt als tekst herkend wordt, en knoppen als knoppen. Dit soort aanpassingen vinden plaats in onze broncode. Hierdoor kan hulpapparatuur zoals voorlees- of vergrootsoftware en brailleleesregels ons materiaal ‘begrijpen’. Als gebruiker zonder enige beperking merk je van deze aanpassingen niets. Er zijn ook een aantal zaken verbeterd die wél gaan opvallen, en daarover vertellen wij hieronder meer. 

Enkele maanden geleden zijn we samen met Stichting Dedicon, die zich inzet voor toegankelijke tekst en beeld voor iedereen, begonnen met een project. We onderzochten wat we als uitgever al deden om lesmateriaal toegankelijk te maken, waar we kansen zagen om dit te verbeteren, en welke uitdagingen we tegenkwamen. Onlangs organiseerden we zelfs een hackathon waar we keken naar situaties in onze methode Tijd voor Geschiedenis en hoe we die konden verbeteren. Neem bijvoorbeeld een wereldkaart met verschillende kleuren. In de legenda worden deze kleuren uitgelegd, maar hoe begrijpt een kleurenblinde leerling dit? Wat nou als we, in plaats van kleuren, met structuren werken? En wat als die wereldkaart essentieel is voor een toetsvraag, maar een leerling is blind? Zoals je kunt zien (no pun intended), geen simpele uitdaging!

De hackathon heeft enkele concrete punten opgeleverd waarmee we meteen aan de slag zijn gegaan. Deze punten zijn ook aan de oppervlakte zichtbaar, dus de kans is aanwezig dat jou binnenkort iets gaat opvallen! Hiermee hebben we ervoor gezorgd dat Tijd voor Geschiedenis, en binnenkort ook onze andere lesmethodes, nóg toegankelijker zijn. 

  • Tekstbronnen die als afbeelding in de methode staan, hebben nu ook een tekstversie. Denk bijvoorbeeld aan een eeuwenoud document; prachtig oud handschrift, mooi versierd, maar moeilijk te lezen – voor iedereen! Deze tekst is ook als platte tekst beschikbaar via de knop ‘tekstversie’. 
  • We maken zoveel mogelijk tekst van tabellen en grafieken, zodat iedereen ze gemakkelijk kan zien en (laten) lezen.
  • Op pagina's met meerdere bronnen naast elkaar kunnen we nu de visuele weergave aanpassen op basis van het zoomniveau (responsive). Dit betekent dat wanneer je inzoomt, er minder bronnen naast elkaar worden weergegeven, waardoor ze duidelijker worden.
  • We hebben het contrast tussen tekst en achtergrond op verschillende plaatsen verbeterd, zoals in onze interactieve tijdbalken waarbij grijze tekst op een witte achtergrond moeilijk te lezen was.
  • We hebben de zichtbaarheid van invoervelden verbeterd door contrasten en omlijningen duidelijker te maken.

In de toekomst zullen we ons blijven inzetten om ons lesmateriaal toegankelijker te maken door alternatieve leesvormen aan te bieden die hoorbaar of voelbaar zijn. We streven naar inclusief lesmateriaal. Als je leerlingen in de klas hebt met visuele of auditieve beperkingen en meer wilt weten over de tools om hen te ondersteunen, laat het ons of Stichting Dedicon weten.

We dragen graag ons steentje bij!

Wij zetten ons in voor Toegankelijk Publiceren.
© Vodix 2022
Privacybeleid

crossmenu