Tijd voor Geschiedenis op het Houtkamp College

Leesduur: ± 5 min.

Het Houtkamp College in Doetinchem is sinds 2022 van start gegaan met onze digitale lesmethode Tijd voor Geschiedenis. De school was op zoek naar een online methode waarin meerdere vakken terugkomen. Lotte Fidder, docent op Het Houtkamp College, vertelt waarom de keuze op onze digitale lesmethode is gevallen. 

Lotte Fidder (33 jaar), is docent geschiedenis en levensbeschouwing. Het Houtkamp College is een school in opbouw, ontstaan uit een fusie van verschillende scholen. Hierdoor is de school nog flink in ontwikkeling. Alle vakken zijn onderverdeeld in leergebieden, waar aardrijkskunde en geschiedenis nu hun eigen methode hebben gekregen. Zo werken geschiedenis en levensbeschouwing docenten nu met Tijd voor Geschiedenis.

“We waren echt op zoek naar een online methode", start Lotte haar verhaal. "Tijd voor Geschiedenis sprak ons direct aan, omdat hierin veel mogelijk is. Ook qua het zelf toevoegen van materiaal. Bij ons is het de bedoeling dat we de methode als basis gebruiken en er vervolgens zelf nog veel aan toevoegen", aldus Lotte.

Makkelijk zelf materiaal toevoegen

Zo voegt ze zelf veel materiaal toe voor het vak levensbeschouwing. Hierbij is het voor Lotte en haar collega’s belangrijk dat de lesstof voor de leerlingen één overzichtelijk geheel is. “Nu staat het materiaal op één plek en dit werkt beter dan losse bladen. Zo is het voor de leerlingen het duidelijkst. En op deze manier is
er minder onderscheid tussen levensbeschouwing en geschiedenis. Dat is prettig, want bij ons werken wij aan een geheel.”

Meer uitdaging voor de leerlingen

De methode die Lotte en haar collega’s voorheen gebruikten, was alleen voor het vmbo beschikbaar en niet voor het havo en vwo. “Dat was wel echt een gemis. We merkten dat de lesstof niet op het niveau lag van de leerlingen. En nu is dit wél het geval. De leerlingen worden meer uitgedaagd. Ook zitten er veel vaardigheden in Tijd voor Geschiedenis. Ik merk dat de leerlingen in de lessen veel meer bezig zijn en meer worden geprikkeld en uitgedaagd. Het werkt gewoon veel fijner.”

Heel gebruiksvriendelijk

Lotte vertelt hoe zij en haar collega's Tijd voor Geschiedenis voor het eerst ervaarden.  “Er was makkelijk contact te leggen met de makers. We kregen een proefaccount, hebben er allemaal doorheen geklikt en merkten dat het enorm overzichtelijk was. De methode is heel erg gebruiksvriendelijk. We merkten het ook bij de leerlingen, ze konden er meteen hun gang mee gaan. En wij als collega’s ook.” Daarbij geeft Lotte aan dat zij en haar collega’s vanuit leerdoelen werken en hierop toetsen. Zij gebruiken de leerdoelen uit de methode of vormen deze om. Ook mede hierom sloot de methode goed aan op hun manier van werken.

Naast dat de methode zelf erg aansprak, geeft Lotte aan dat er vanaf het begin altijd goed contact is geweest met de makers. “Vragen worden snel beantwoord en adviseurs komen altijd langs zodra je daar behoefte aan hebt. Je wordt er echt in begeleid, wat erg fijn is.”

Testen met toetsen

Lotte en haar collega’s hebben nog niet getoetst in de methode. “Nee, dit hebben we nog niet gedaan, maar we hebben wel vragen uit de methode gehaald voor eigen toetsen en opdrachten. Dit willen wij nog wel graag binnen de methode gaan doen, waarschijnlijk in de volgende periode.” Ook wil Lotte aankomende tijd meer met de planner gaan werken, zodat ze alle opdrachten per week klaar kan zetten. Op deze manier kunnen haar studenten zelfstandiger en verder vooruit werken.

Ontdekkingsfase

Lotte geeft aan dat zij nu nog in de ontdekkingsfase zit. “Over een tijd kan ik nóg meer vertellen over de voortgang
van de leerlingen en kan ik mijn ervaring delen over het toetsen binnen de methode.” Daar houden we je aan, Lotte.
Wordt vervolgd dus!

Wil jij ook ontdekken of Tijd voor Geschiedenis past bij jouw manier van lesgeven?

Vraag vandaag nog een gratis proefaccount aan en ontdek het zelf!

Wij zetten ons in voor Toegankelijk Publiceren.
© Vodix 2022
Privacybeleid

crossmenu