Skip to content
Blogs

Terugblik Geschiedenis Academy 2024

Dinsdag 19 november was de Geschiedenis Academy! Het was een leerzame en leuke dag in Kasteel De Schaffelaar in Barneveld. In dit blog lees je een korte terugblik en vind je de foto’s van de Geschiedenis.

De dag werd afgetrapt door Kees Ribbens. Hij nam ons mee in hoe AI de geschiedenis inkleurt. Daarbij gaf hij mee te genieten van de mogelijkheden, maar om ook waakzaam te zijn.

Er kunnen prachtige visualisaties gemaakt worden met AI die zwart-wit en niet bewegende beelden tot leven wekken. Dit helpt de leerlingen een vollediger beeld te krijgen van de geschiedenis. Echter, schuilt er ook het risico dat AI zelf een loopje neemt met historische feiten. Wees dus altijd kritisch op wat je ziet en leer de leerlingen hoe ze beelden kunnen analyseren. Klik hier om de presentatie van Kees te bekijken. 

Na de opening was het tijd voor de methode-presentaties. Klik op de knop hieronder om meer te weten te komen over onze methodes. 

LESMETHODES ONTDEKKEN

Tijd voor koffie was er in de korte break, waarna de workshoprondes startte. Pieter Mannak (Hogeschool Utrecht) vertelde over de inzet van historische games in het onderwijs. Evelien Campfens (Universiteit van Amsterdam) gaf een interessante kennissessie over kunstroven vanuit een historisch perspectief. Miesje Engels, vakdidacticus Radboud Docenten Academie, en Iris van Vlimmeren, jonge historicus van het jaar 2023-2024, gaven een workshop over het slavernijverleden in het klaslokaal. Aan de hand van de activerende werkvorm ‘mysterie’ leerden de aanwezige docenten hoe archiefstukken over het slavernijverleden in de klas kunnen worden ingezet. Johan van Driel (SLO) toonde in zijn kennissessie hoe goed lezen en schrijven de basis vormt voor sterk geschiedenisonderwijs.

De dag werd afgesloten door Kelly Verdonk. Tijdens de Academy verscheen er een prachtig gedicht op papier. Lees haar gedicht ‘Het verleden was niet zwart-wit’ hieronder.

HET VERLEDEN WAS NIET ZWART-WIT

Het verleden was niet zwart-wit
Sterker nog, toen ik vroeg aan chatgtp:
Welke kleur zou jij het verleden geven?
stond er: een diepe, warme kleur
Bruin voor de aardse, melancholische,
altijd authentieke aspecten
zoals oude herinneringen,
gedroogde bladeren,
en de tijd die is verstreken
Goud daarentegen
vertegenwoordigt het verleden
ze lijkt te waardevol,
te kostbaar,
Goud als symbool voor
glansrijke herinneringen,
betekenissen die wij eraan hechten
en wijsheid die wij eruit pikken
..Van geschiedenis naar nu

Met AI kan dat tegenwoordig
tot op het individu
hoe we ons identificeren met Anne Frank,
haar bijna aanraken,
benaderen, zien, aanspreken
Misschien is dat wel het vak van historici
Misschien zit daarom net in jullie titel
het Franse woord ‘ici’
Hier, aanwezig zijn in het nu
Ook mét de geschiedenis
Ook ín het klaslokaal
waar de aanwezigheid van het afwezige
steeds vaker centraal zal staan

Gelukkig kun je met Vodix mee
op visualisatie door de chronologie
met de Mr. T’s Tijdreis podcastserie,
Verplaatst de ‘follow me’ knop
je hele klas naar de juiste plek in de
geschiedenis
en reizen leerlingen tegelijkertijd apart
met hun bagage en paspoort in de hand
Terug naar toen

Terug naar curaçao
Terug naar het slavernijverleden
Terug naar burgerschap
waar ze veilig kunnen oefenen
over grote onderwerpen
Terug naar multiperspectiviteit
Terug naar moreel historisch redeneren
Terug naar hele personen
in plaats van tot slaaf gemaakten
want dat is waar het om gaat:
Identificatie
Zo ook in de roofkunst
90% van de Afrikaanse kunstobjecten
is in bezit van westerse hoofden:
Identificatie
Wie zijn de ethische eigenaren?

Een vraag, lastig te beantwoorden
door leerlingen die niet bezitten
over de juiste taalvaardigheden
want uiteindelijk is geschiedenis ook taal
Begrijpen en begrepen worden
vraagt om schrijven, lezen, spreken

Dus laat leerlingen spreken
bijvoorbeeld met Ramses
over het leven na de dood
Laat ze lezen en schrijven
bijvoorbeeld over graftombes
aanraakbaar met VR
Maak het verleden identificeerbaar
meer dan ooit tevoren
in de naam van historici,
en ook een beetje van AI.

Kelly Verdonk,
Stadsdichter Den Bosch

Vrijblijvend

Adviesgesprek

Wil je weten wat Tijd voor Geschiedenis of Paspoort 21 voor jou kan betekenen? Jarno geeft je graag advies!