Skip to content
Blogs

Steeds minder kennis over geschiedenis: dat merken we allemaal

Wist je dat steeds minder leerlingen in groep 8 weten wanneer de Tweede Wereldoorlog begon, of waarom de Romeinen naar onze streken kwamen? Uit het nieuwste peilingsonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat de kennis van geschiedenis en aardrijkskunde in het primair onderwijs flink daalt. En dat het ook gevolgen voor het vo.

Leerlingen vinden de vakken vaak niet interessant. Leerkrachten zien het belang wél, maar geven aan te weinig tijd en ondersteuning te hebben om er echt goed les in te geven. Taal en rekenen krijgen logischerwijs de meeste aandacht – die vakken worden immers verplicht getoetst tijdens de eindtoets. Maar daarmee raakt het leergebied mens en maatschappij ondergesneeuwd. En dat terwijl het essentieel is voor het ontwikkelen van historisch besef, burgerschap en zelfs leesvaardigheid.

Misschien denk je: wat heeft dit met het voortgezet onderwijs te maken? Simpel: wat in het po niet wordt opgebouwd, moet in het vo worden ingehaald. Leerlingen starten met minder bagage aan het vak geschiedenis, en dat heeft directe impact op hun motivatie en prestaties.

Tijd voor actie

Hoe keren we dit tij? Door geschiedenis en mens & maatschappij weer boeiend en relevant te maken. Door leerlingen actief mee te nemen in verhalen uit het verleden, ze zelf na te laten denken over bronnen, keuzes en gevolgen. En daar kunnen wij bij helpen.

Onze geschiedenismethode Tijd voor Geschiedenis combineert fysieke én digitale werkvormen tot één krachtige, interactieve aanpak. Leerlingen werken met videobronnen, interactieve kaarten en uitdagende opdrachten die het Actief Historisch Denken stimuleren. Met serious gaming en slimme differentiatie houd je iedereen betrokken – op elk niveau en bij iedere leerroute.

Samen zorgen we dat geschiedenis weer gaat leven in de klas.

Ontdek Tijd voor Geschiedenis

Tijd voor geschiedenis is een blended learning methode en combineert een digitale omgeving en een boek tot een krachtige lesmethode