Skip to content
Blogs

De kracht van Vodix’ DAF-toetsen

In de onderbouw van vmbo, havo en vwo hebben wij zogenaamde DAF-toetsen ontwikkeld en in onze methodes Tijd voor Geschiedenis en BeatsNbits ingevoerd. DAF staat voor diagnostisch, adaptief en formatief. De toetsen zijn bedoeld om inzicht te geven in de voortgang en de sterke(re) en zwakke(re) punten van de leerlingen.

Diagnostisch

De eerste toets bestaat uit 10 diagnostische vragen waarvan iedere vraag gekoppeld is aan een leerdoel. Na het maken van de eerste toets wordt in een overzicht aangegeven welke leerdoelen worden beheerst door de leerling en welke niet. Bij de vragen die onjuist beantwoord zijn ontvangt de leerling feedback op inhoud.

Adaptief

Na de feedback van de eerste toets kan de leerling de tweede toets maken met vragen alleen horend bij de leerdoelen die de leerling nog niet beheerst. Hetzelfde principe doorloopt de leerling richting de derde en laatste toets. Op basis van de gemaakte toetsen wordt een overzicht opgesteld waaruit blijkt welke leerdoelen wel, en welke nog niet behaald zijn. Aan de hand van dat overzicht, kan een herhaaltraject op maat worden aangeboden door de docent.

Formatief

De uitkomst van de DAF-toets zet aan tot reflectie op het leerproces, en stelt het niveau van kennis en vaardigheden op dat moment vast. De leerling kan DAF-toetsen eenvoudig zelf opstarten via het knopje ‘Test jezelf’ dat in ieder hoofdstukoverzicht staat. De toetsen kunnen naar eigen inzicht vóór of ná het behandelen van een hoofdstuk worden gemaakt.

DAF-toetsen zijn een concept dat is ontwikkeld door Vodix en beschikbaar is in de methodes Tijd voor Geschiedenis en BeatsNbits. De vragen van de toetsen zijn op voorhand ontwikkeld. De vragen die worden aangeboden in de herhaaltoetsen passen zich aan op hoe de leerling geantwoord heeft.  Het is één van de voordelen van digitale lesmethodes.

Meer weten over Tijd voor Geschiedenis? Klik dan hier. Wil je meer weten over BeatsNbits, klik dan hier!